Obchvat, nebo průtah Žďáru nad Sázavou?

Obchvat Žďáru je již několik desítek let velmi diskutovaným tématem. Pokud Žďár obchvat potřebuje, tak potřebuje skutečný obchvat, ne „průtah“ zastavěným územím částí města: Nádraží, Stalingrad, Klafar a Zámek. Dnes plánovaný průtah pouze přesouvá problémy z centrální části Žďáru do jiných městských částí, kde bude mít negativní vliv na ještě větší počet obyvatel bydlících v bezprostředním okolí zvažované přeložky. Zamýšlená Západní varianta obchvatu Žďáru znehodnotí kvalitu bydlení podstatné části občanů města a o co více, znehodnotí i možné další rozvojové území Žďáru, které by navazovalo na stávající občanskou výstavbu v dynamicky se v posledních letech rozvíjející lokalitě Klafar, která je podle územního plánu hlavní plochou rozvoje města Žďár určenou k bydlení. Je třeba poukázat, že v ostatních částech města s další výstavbou nelze počítat Vodojem (ochranné území – vodárna), Vysočany (památka UNESCO) apod.

Proč to vůbec řešíme? to monstrum nikdy nebude!

Mnoho lidí věří, že Žďár obchvat nikdy mít nebude, protože je to nesmyslný projekt a neřeší to. Právě tato mlčící většina lidí umožňuje pomalé posouvání Západní trasy do realizace. Zastupitelé slyší pouze hlasy lidí požadující obchvat (obvykle Západní trasu, protože o jiné neví). Proto úkolují úřad, aby vykupoval pozemky v této trase a požadují od ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic), aby postupovala dál v přípravě Západní trasy. Dnes už je projekt připravený a prošel posouzením vlivu na životní prostředí EIA a narazil až na ekonomické posouzení. Nicméně Západní trasa bude dál čekat mezi připravenými projekty. Je zde riziko, že bude po vykoupení všech pozemků označena jako stavba kritické infrastruktury (např. jako trasa na Dukovany nebo most u Zámku jako neprostupné místo pro bezpečnostní složky) a pokusí se vyhnout ekonomickému hodnocení a přeskočí jiné projekty. Pak toto monstrum může trvale poškodit naše město.

Chápeme, že jde o velkou strategickou změnu. Na Západní trase se pracovalo mnoho let. Je pro zastupitele těžké takto zásadně změnit směr bez silného hlasu od občanů města. Po celé řadě jednání se zastupiteli, která nevedla k řešení, jsme se nakonec rozhodli pro petici „Chceme obchvat, a ne průtah“. Zapojte se prosím do petice a pomozte změnit budoucnost Žďáru. Bez vás to nepůjde. Nejlepší je vytisknout petici a získat podpisy a doručit nám je: Text petice ke stažení + Petiční arch ke stažení
Také se můžete zapojit do on-line petice a my vás budeme informovat o novinkách:
https://www.petice.com/obchvat-zdar-nad-sazavou

👉 Petici fyzicky podepsalo již více než 1200 lidí. 👈
❤️ Děkujeme za podporu ❤️

Následně se podařilo přesvědčit vedení města, aby nechalo zpracovat vyhledávací studii Východní varianty obchvatu. 👍

Není však vyhráno a Západní trasa je stále v uzemním plánu města i kraje. Je potřeba dál působit na zastupitele a ptát se zda se chystá změna. Nebo jak to vypadá o Východním obchvatem? Díky 👍

Klíčové dokumenty:

Toto jsou klíčové dokumenty z kterých vychází následující text, kde jsme se pokusili celou problematiku trochu přiblížit.

Generel dopravy Žďáru nad Sázavou – komplexní pohled na všechny druhy dopravy, zpracovaný společností Mott McDonald a schválený zastupiteli Žďáru nad Sázavou 16. 12. 2021 (dále jen Generel dopravy).

Západní varianta obchvatu – detailní dokumentace – v rámci posouzení vlivu na životní prostředí EIA byla zveřejněna detailní dokumentace záměru: „VYS1000 – I/37 Žďár nad Sázavou – SZ + JZ obchvat“ dne 11. 5. 2022 na portálu CENIA.

Západní varianta obchvatu – ekonomické posouzení – (zatím není dostupné on-line) na základě závěrů EIA provedla ŘSD ekonomické posouzení projektu západní varianty obchvatu a prověřila realizovatelnost možných úprav – datum provedení 02 / 2024.

Východní varianta obchvatu – vyhledávací studie – detailní trasa Východní varianty zpracovaná společností Mott McDonald v roce 2023 (kompletní dokumentace ke stažení v zip).

Východní varianta obchvatu – původní návrh – koncepce přeložek I/19 a I/37 neboli návrh nové varianty obchvatu od Ing. Milana Strnada diskutovaný s občany dne 6. 4. 2017.

Obrázek: Návrh Západní varianty v třech hlavních čtvrtích Žďáru

Potřebuje Žďár obchvat?

Poprvé v historii města byla v roce 2021 v rámci přípravy nového Generelu dopravy provedena důkladná analýza dopravy včetně sledování vozidel odkud přijíždějí a kam pokračují, zda ve městě zastavují a na jak dlouho. Současně byla využita nejmodernější počítačová technologie a byl sestaven digitální dopravní model, který byl na základě informací o plánovaném růstu města zvětšen, aby odpovídal roku 2040. Díky tomu můžeme rozhodovat na základě mnohem přesnějších dat než kdykoliv dříve.

Provedený dopravní průzkum ukázal, že ve Žďáře převažuje cílová a výchozí doprava, která tvoří 83 % všech jízd. Tranzitní doprava se podílí pouze 17 %. To, co tedy řešíme je především naše vlastní doprava a neochota občanů jezdit do práce, na nákupy a za zábavou autobusem, na kole, elektrokole☝️, na koloběžce nebo jít pěšky, na běžkách na saních… prostě cokoliv jen ne autem.

Z výše uvedeného se dá říct, že obchvat vlastně nepotřebujeme. Potřebujeme se soustředit na interní propojky a podporu nemotorové dopravy ve městě. Změnit myšlení obyvatel, tak jak je to dnes ve vyspělých zemích již běžné. Co určitě nepotřebujeme, je Západní obchvat, který jen tu situaci zhorší a podporuje používání automobilů. Obchvat, který z centra města převede dopravu do obytných částí města.

Pokud ale i přesto chceme přemýšlet nad obchvatem, provedené analýzy na digitálním modelu města ukázaly, že obchvat může Žďáru skutečně do budoucna pomoci. Dobře zvolený obchvat by mohl efektivně převést nákladní dopravu a osobní dopravu zaměstnanců přímo do průmyslových zón a tím odlehčit zbývající dopravní síti, která by pak umožnila se rychleji dostat kam je potřeba. Silnice bez těžkých vozidel je přístupnější i pro cyklisty a další alternativní druhy dopravy, a to má ozdravný vliv na celkovou dopravu ve městě.

Západní varianta obchvatu – průtah

Obr. 1: Západní varianta – celkový pohled

Při analýze na digitálním dopravním modelu města se ukázalo, že Západní varianta je neatraktivní pro řidiče a bude využívána, pouze pokud bude v centru města snížená rychlost na 30 km/h. Následně by mohla odvést dopravu ze stávajících komunikací ve městě, ale současně způsobí, že na ni budou uživatelé najíždět po delších trasách, což navýší výkon osobní i nákladní automobilové dopravy. Tento nárůst dopravního výkonu, který je zde o polovinu vyšší než u varianty Východní, v sobě skrývá negativní dopad na prostředí města v podobě značných imisí, zejména pronikání znečišťujících látek do ovzduší a obtěžování hlukem.

Rovněž hodnota indukce automobilové dopravy je zde významně vyšší než u jiných variant, a to způsobí nárůst automobilové dopravy na úkor chůze, cyklistiky a veřejné dopravy. Generel dopravy dále prokázal, že tato varianta nevykazuje v podstatě žádné časové úspory, protože uživatelů bude více a mnohem více najezdí. To bude mít další negativní dopad na zdraví obyvatel města a opět znehodnocuje celou investici do obchvatu. Město pak bude muset usilovat o výraznější zatraktivnění alternativních forem dopravy v kombinaci s regulací a se zpoplatněním parkování, aby příklon uživatelů k automobilové dopravě vyvážilo.

Navrhovaná Západní varianta je tedy zcela v rozporu se záměrem postavit obchvat s cílem minimalizovat výkon automobilové dopravy při současném uspokojení přepravních potřeb, což se u této varianty ukázalo jako nereálné, protože se jedná o trasu vedenou uvnitř města nebo na jeho těsném obvodu.

Z toho vyplývá, že Západní varianta by neměla být postavena, ani pokud by byla technicky nebo ekonomicky výhodnější, protože by způsobila trvalé škody našemu městu.

Vylepšíme západní variantu?

Jak politici, tak odborníci se desítky let opakovaně pokoušeli Západní variantu optimalizovat. Alternativní verze se hledaly i v rámci nového Generelu dopravy. Zkoušelo se vylepšení pomocí pěti sjezdů, zkoušelo se změnit křížení na kruhové křižovatky, zkoušely se kombinace s Východní variantou, zkoušely se různé verze tras vedených nádražím. Stejné pokusy proběhly v rámci následného ekonomického posuzování realizovatelnosti. Všechny navržené změny v hodnocení vykazovaly horší výsledek než varianta, která má pouze tři mimoúrovňové křižovatky, které zajistí, že se po ní mohou pohybovat vozidla rychlostí 90km/h a pouze krátký tunel s otevřeným úsekem v místě nádraží (fialová trasa na obr. 2.).

V rámci detailní socioekonomického posouzení pro ŘSD v 2024 vyšlo, že stavba Západní varianty nemá dostatek přínosů, aby mohla být doporučena ke schválení a dalšímu prověřování.

To ukazuje, že tato varianta není realizovatelná a všechny pokusy ji jakkoliv vylepšit (přidání sjezdů) nebo humanizovat (např. zrušením mimoúrovňových křižovatek, snížení rychlosti) jen ještě více zvětšují její neproveditelnost. Nemůžeme tedy očekávat, že by se náhle objevilo zázračné vylepšení Západní varianty obchvatu. Je tedy potřeba konečně začít hledat nové řešení. 🚀

Obr. 2: Varianty posuzované v rámci Generelu dopravy (Západní – fialová, Západní s pěti sjezdy – žlutá, Východní – modrá, Vnitřní propojky – červené)

Nová Východní varianta obchvatu

Východní varianta byla již historicky zvažována, ale vedla ještě blíže k centru Žďáru (na obrázku výše ve formě červených propojek) a samozřejmě vyvolala silný odpor obyvatel podobně jako dnešní Západní varianta. V rámci Generelu dopravy se na počítačovém modelu posuzovala nová Východní varianta obchvatu (autora Ing. Milana Strnada) vedená striktně extravilánem města bez kontaktu se zastavěným územím, která dobře projevuje svou schopnost převést tranzitní vztahy mimo zástavbu města a dokáže uspořit nejvíce času uživatelů obchvatu. Díky tomu, že vede mimo město, mohou se po ní vozidla pohybovat rychlostí 90km/h. Současně má nejlepší výsledky ze všech hodnocených variant při hodnocení růstu výkonů automobilové dopravy i indukci automobilové dopravy. Přestože Východní varianta obchvatu je delší, tak vyjde levněji, protože není tak komplikovaná (mosty, tunely, protihlukové stěny apod.).

Obr. 3: Návrh Východní varianty od Ing. Milana Strnada

Obr. 3b: Návrhy trasování Východní varianty ze studie 2023 od Mott MacDonald. Východní větev obchvatu je nejvhodnější v trase „D“ (oranžová), případně „E“ (fialová, která minimalizuje zásah do ŽP). Jižní větev byla zkrácena.

Časté otázky občanů k Východní variantě

Východní varianta je delší, nebude tedy dražší?

Celková Východní varianta je delší, ale současně vede extravilánem města – lidově po poli. Nebude nutné řešit složité tunely v oblasti nádraží ani tolik mostů či složité protihlukové stěny. Navíc vyhledávací studie i Generel dopravy ukazují, že její východní větev je klíčová pro zlepšení dopravy a současně je nákladově efektivní (za Stržanovem směrem na Mělkovice) a jižní větev už není kritická, protože by ji využívalo jen málo vozidel.

Ekonomické posouzení:
Hrubý cenový odhad obou variant obchvatu podle stanoviska Ing. Milana Strnada – autora konceptu Východní varianty obchvatu z roku 2017. Přesnější kalkulace jsou ze studií z roku 2023 a 2024. Odhady pana Strnada jsou až překvapivě přesné:

  • 5,0 miliard Kč
    • Západní varianta obchvatu v tunelové variantě
    • Odhad z roku 2017
  • 4,0 miliardy Kč
    • Západní varianta obchvatu v ostatních variantách
    • Odhad z roku 2017 potvrzený ekonomickou studií z roku 2024
  • 3,5 miliardy Kč
    • Východní varianta obchvatu (východní větev + celá jižní větev až od Mělkovic)
    • Odhad z roku 2017
  • 2,3 miliardy Kč
    • Východní varianta obchvatu (východní větev + zkrácená jižní větev)
    • Kalkulace z vyhledávací studie z roku 2023
  • 1,6 miliardy Kč
    • Východní varianta obchvatu (pouze východní větev)
    • Kalkulace z vyhledávací studie z roku 2023

Z tohoto ekonomického posouzení vychází, že Východní varianta obchvatu (východní větev) je velmi nadějná dopravní stavba s vysokou návratností a velkým přínosem pro budoucnost Žďáru, protože by odvedla dopravu skrze náměstí.

Musí se postavit celý Východní obchvat?

Na rozdíl od Západní trasy obchvatu u které se striktně nedoporučuje postavit pouze část obchvatu (např. Tokoz – Stalingrad), protože by došlo k vracení dopravy zpět do města a došlo by k extrémnímu nárustu dopravy skrze sídliště Stalingrad, u Východní varianty je to jinak. Studie proveditelnosti Východní trasy obchvatu výrazně doporučuje obchvat rozdělit a nejprve postavit Východní větev, která by odvedla dopravu do průmyslových zón viz Obr. 4a a 4b.

Obr. 4a: Průtok dopravy Východní varianty bez Jižní větve ze studie 2023 od Mott MacDonald.
Obr. 4b: Průtok dopravy Východní varianty včetně Jižní větve (za ŽĎASem) ze studie 2023 od Mott MacDonald.

Jaký bude zásah do životního prostředí a podoby krajiny?

Obě trasy zasáhnout negativně do krajiny a životního prostředí, což potvrzují i stanoviska Agentury ochrany přírody a krajiny České republiky, Správy CHKO Žďárské vrchy. Z nich pouze stručně:

Západní varianta vede přes rybníky Nový Žďár a Převorovský rybník, čímž zcela změní ráz krajiny. Také oblastí Bránského rybníka, kde je potvrzený výskyt bobra evropského, vydry říční. Stavba bude mít vliv na migrační trasy vydry říční. Také ovlivní migrační trasu Orlovce říčního, který má důležitá odpočinková místa v zasažené lokalitě. Také povede přes meandry v nivě pod Pilákem, kde se vyskytuje například ledňáček říční, čáp černý a vydra říční.

Východní varianta vede přes cenné ekologické lokality jako jsou PP a EVL Louky u Černého lesa, EVL Staviště a biotopy Natura 2000, včetně mokřadů, lučních společenstev a lesů. Trasa prochází územím s výskytem zvláště chráněných druhů rostlin (např. prstnatec májový, vachta trojlistá), obojživelníků (např. čolek velký, rosnička zelená), netopýrů a ptáků (např. orel mořský, čáp černý, ledňáček říční).

Při realizaci Východní trasy bude nutné zvolit takové technické řešení, které minimalizuje zásahy do životního prostředí a krajiny. Jižní větev se ukazuje jako ekonomicky nevýhodná a pokud by se nerealizovala, ušetřilo by se ekologicky cenné území. Technická studie dále doporučuje zvolit pro Východní větev trasu „E“ (fialová viz Obr. 3b), která minimalizuje zásah do životního prostředí. V případě potoka, který je přítokem Staviště a je tak součástí I.zóny ochrany přírody, bude nutné hledat velmi bezpečné řešení a možná i v podobě mostu, který celé uzení překlene.

Má Východní varianta vykoupené pozemky?

Vzhledem k tomu, že Východní varianta je nová, tak skutečně zatím výkupy pozemků neproběhly. Nicméně ani Západní varianta nemá vykoupené zdaleka všechny pozemky a je zde několik subjektů (Kinský, TOKOZ a další), kterým přímo zasáhne po podnikatelských záměrů a bude zásahem do jejich provozovny či parkovacích ploch a bude nutné řešit vyvlastnění, což realizaci obchvatu výrazně zpomalí nebo znemožní. Navíc již vykoupené pozemky mají pro město stále hodnotu, protože jsou uvnitř města či na jeho okraji a město na nich bude dříve nebo později stavět. Čím dříve změníme územní plán a začneme vykupovat správné pozemky, tím dříve budeme mít správný obchvat. Pokračovat ve výkupu špatných pozemků nedává smysl a poškozuje město.

Kdy by mohla být hotová Východní varianta?

Společnost Mott McDonald ve vyhledávací studii Východní varianty obchvatu odhadla, že změna trasování by mohla realizaci zpomalit pouze o 4 roky. A to bylo v roce 2023.

Zastupitelstvo se v roce 2023 rozhodlo dál pokračovat v Západní trase a vyžádalo si od ŘSD aktualizaci Technické studie (TS) a Hodnocení efektivnosti Západního obchvatu. Až pokud toto prověření nedopadne, slíbilo pokračovat v práci na Východní trase obchvatu (viz Obr. 5.). Ekonomické posouzení dopadlo špatně a aktuálně se čeká co bude dál a čas běží.

Další realizaci obchvatu Východního obchvatu chybí politická odvaha a vůle. Změna obchvatu bude vyžadovat projednání s Agenturou ochrany přírody a krajiny České republiky, Správou CHKO Žďárské vrchy, Národním památkovým ústavem, ale také s dalšími subjekty jako například dotčené obce, jejich obyvatelé a spolky. Všichni jsou dnes mentálně připraveni na starou variantu a nová je bude děsit a vyvolávat negativní postoje. Čím dříve se s komunikací značně, tím dříve může mít Žďár nový obchvat, který nepomůže pouze Žďáru, ale i celé spádové oblasti, ze které doprava pochází. Protože jak již víme Žďár netrpí na tranzitní dopravu, ale na dopravu cílovou. A pokud se s tím nic neudělá, Žďár žádný obchvat mít nebude, což je vlastně také možné řešení.

Obr. 5: Snímek z prezentace pro občany města Žďáru nad Sázavou z dubna 2023

Budou s Východní variantou souhlasit památkáři?

Západní varianta znehodnocuje chráněnou národní kulturní památku – kostel sv. Jana Nepomuckého (Zelená hora). Tato památka je zároveň od roku 1994 chráněna jako světové kulturní dědictví UNESCO. V západní pohledové ose ze Zelené hory bude Západní variantou obchvatu znehodnocen celý výhled do krajiny, který by byl lemován obchvatem.

Obr. 6a: Západní varianta – Znehodnocení výhledu do krajiny v západní pohledové ose ze Zelené hory
Obr. 6b: Západní varianta – Znehodnocení výhledu do krajiny v západní pohledové ose ze Zelené hory

Západní varianta obchvatu (průtahu) je plánována také v těsné blízkosti (v řádech metrů) historické památky Dolní hřbitov, která tím bude zcela znehodnocena. Dolní hřbitov je unikátně utvářeným barokním morovým hřbitovem vybudovaným roku 1709 podle projektu Jana Santiniho-Aichla.

Obr. 6c: Západní varianta (Foto. č. 11) povede v těsné blízkosti historické památky Dolní hřbitov

Západní varianta má velmi negativní vliv na krajinný ráz a historické dědictví města.

Východní varianta zcela míjí památku UNESCO za horizontem kopce Černý les, takže není téměř vůbec viditelná. Vyhýbá se přírodní památce Louky u Černého lesa. Vyhledávací studie zpracovaná společností Mott McDonald v roce 2023 obsahuje analýzu viditelnosti obou tras obchvatu viz Obr. 6d. Růžové plochy jsou pole viditelnosti v rozhledu návštěvníka před kostelem. Bod rozhledu je 4 metry nad terénem (přidána výšková rezerva pro nepřesnost modelu terénu).

Obr. 6d: Vyhodnocení výhledu na obě trasy obchvatu do krajiny ze Zelené hory (zdroj: studie 2023 od Mott MacDonald).

Kritická místa Západní varianty

Z projektové dokumentace vybíráme některé klíčová místa Západní trasy obchvatu.

Obr. 7: Kritická místa Západní varianty

Západní varianta: Sídliště Žďár 6 – Přednádraží

Nejvíce kritickým místem je oblast před nádražím. Jde o nejhustěji obydlenou oblast a přesunutí dopravy do tohoto místa ovlivní velké množství obyvatel. Hlukové dopady na celé nádraží můžete vidět na obrázcích níže.

Nádraží je důležitý komunikační prostor veřejné dopravy a chodců. Integrované autobusové a vlakové nádraží je velkou devizou Žďáru a nesmí být narušeno. Nezničme si co jiná města nemají.

V přednádraží resp. před nádražní budovou jsou plánovány protihlukové stěny výšky 6 m (Výkres Řez ozn. 4.84). Protihluková stěna začíná na výšce 4 m (v řezu ozn. 4.70) v prostorech pod Kauflandem v místě stezky směrem ke Žďasu (obrázek níže: PSH 7).

Obr. 8: Západní varianta – Sídliště Přednádraží – návrh realizace
Obr. 9: Západní varianta – Sídliště Přednádraží – Zobrazení hlukových pásem
Obr. 10: Západní varianta – Sídliště Přednádraží – Zobrazení hlukových pásem
Obr. 11: Západní varianta – Sídliště Přednádraží – Navržená protihluková stěna

Západní varianta: Sídliště Klafar

Nejrychleji se rozvíjející oblast Žďáru, kde město prodává pozemky a současně se chystá je znehodnotit plánovaným obchvatem. To je dobře vidět na obrázcích níže, kde je znázorněn barevně hlukový dopad na dané území. Dopad bude ještě větší, protože provedená analýza neobsahuje propojku ulice Sázavská na obchvat.

Obr. 12: Západní varianta – Sídliště Klafar – Oblast plánované nejintenzivnější bytové výstavby (světle modrá barva)
Obr. 13: Západní varianta – Sídliště Klafar – Zobrazení hlukových pásem

Západní varianta: Sídliště Žďár 3 – Stalingrad

Obchvat velmi negativně ovlivní celou městskou část Stalingrad, a to jak zvýšenou dopravou na Brodské ulici, tak hlukem z obchvatu. Mimoúrovňové křížení navíc zruší zahrádkářskou kolonii, kde řada místní lidí tráví volný čas. Vzhledem k tomu, že obchvat povede na mostu paralelně s vlakovou tratí, zasáhne hluk celou čtvrť, což je vidět na provedená hlukové analýze (obrázek níže). V charakteristických řezech navíc chybí výšky plánovaných protihlukových stěn (obrázek níže: PSH 3a, 3b, 4), které vytvoří bariéru mezi městem a okolím.

Obr. 14: Západní varianta – Sídliště Žďár 3 – Stalingrad – návrh realizace
Obr. 15: Západní varianta – Sídliště Žďár 3 – Stalingrad – Zobrazení hlukových pásem
Obr. 16: Západní varianta – Sídliště Žďár 3 – Stalingrad – Navržené protihlukové stěny

Západní varianta: Zámek – Pilák

Západní varianta velmi necitlivě zasáhne do kulturně rekreační zóny Pilák – Zámek, kterou rozdělí na dvě části. Jde o místo kde nejen Žďáráci tráví volný čas a chtějí si v klidu odpočinout.

Západní varianta veden v těsné blízkosti historické památky Dolní hřbitov a také kolem hospodářského dvoru Lyra. U Lyry jsou plánované protihlukové stěny, u kterých není jasná jejich výška (chybí v řezech) nicméně budou jasnou bariérou v dané lokalitě (obrázek níže: PSH 1, 2).

Obr. 17: Západní varianta – Oblast Zámek – Pilák – návrh realizace
Obr. 18: Západní varianta – Oblast Zámek – Pilák – Zobrazení hlukových pásem
Obr. 19: Západní varianta – Oblast Zámek – Pilák – Navržené protihlukové stěny

Západní varianta: Zahrádkářská kolonie (Lokalita č. 15)

Navržená Západní varianta obchvatu zcela zlikviduje zahrádkářskou osadu Žďár 3 a negativně ovlivní další okolí zejména bytovou zástavbu v její bezprostřední blízkosti. Zahrádkářská osada se rozkládá na cca. 9 ha zemědělské půdy s více jak 412 zahrádkami a členskou základnou zahrádkářské organizace cca. 339 členů. Zahrádky členové využívají spolu se svými rodinnými příslušníky, celkem tak danou kolonii využívá k trávení volného času nejméně 1000 obyvatel města, což představuje nejméně 5 % populace našeho města. Zahrádkářská osada se v dané lokalitě nachází již více než 60 let a utváří tak místní kulturu, sociální pospolitost a vztah obyvatel města k přírodě.

V souladu se zákonem č. 221/2021 Sb., o podpoře zahrádkářské činnosti (zahrádkářský zákon), se zahrádkářskou činností rozumí veřejně prospěšná činnost, jde o činnost, která přispívá svou činností k budování veřejného blaha, podílí se na zachování a ochraně zemědělského půdního fondu, přispívá k zadržování vody, zmírnění dopadů klimatických změn a podporuje druhovou rozmanitost v krajině, má výchovný a estetický aspekt pro utváření vztahu k přírodě mladé generace. Podílí se na ochraně přírody, životního prostředí a pestrosti krajinného rázu.

Zahrádkářská osada je zcela unikátní přírodní prostor, na kterém probíhá přirozené neprůmyslové hospodaření. Nejsou zde vysazovány monokulturní plochy a panuje zde vysoká biodiverzita. Současný stávající stav této lokality umožňuje dokonce život a výskyt zákonem chráněných živočichů – ještěrky zelené, slepýšů, různých druhů čmeláků, samotářských včel, motýlů – dokonce i otakárka fenyklového. V rámci hodnocení EIA byla tato oblast posouzena pouze okrajově a dopad realizace Západní varianty na lokalitu č. 15 není dostatečně prověřen.

Obr. 20: Západní varianta (Foto. č. 11) – Zahrádkářská kolonie – návrh realizace
Obr. 21: Zahrádkářská kolonie ((Foto. č. 12 – foto dronem)

Západní varianta: Meandry v nivě pod Pilákem, rybníky Nový Žďár a Převorovský

V rámci hodnocení dopadu Západní varianty byly nedostatečně prověřeny meandry v nivě pod Pilákem (lokalita č. 4), kde se vyskytuje například ledňáček říční, čáp černý a vydra říční.

Západní varianta povede přes rybníky Nový Žďár (lokalita č. 6) a Převorovský rybník (lokalita č. 7), čímž zcela změní ráz krajiny. Také oblastí Bránského rybníka, kde je potvrzený výskyt bobra evropského, vydry říční. Stavba bude mít vliv na migrační trasy vydry říční. Také ovlivní migrační trasu Orlovce říčního, který má důležitá odpočinková místa v zasažené lokalitě. V oblasti flóry není dostatečně zajištěna ochrana vstavače, kdy navržené přemostění nedává záruku výrazného zásahu do jeho populace.

Obr. 22: Meandry v nivě pod nádrží Pilák (lokalita č. 4)

Západní varianta: Běžkařské tratě a přístup ven

Západní varianta vedené v těsné blízkosti zástavby výrazně omezí pohyb obyvatel ven z města. Jako příklad si můžeme ukázat běžkařské tratě, ale je to běhání, venčení psů, procházky. Různé aktivity, za kterými pak lidé budou muset jezdit autem a opět se tím zhorší dopravní situace ve městě.

Oproti tomu varianta vedená 1-2 km od města umožňuje běžné vyžití obyvatel a neomezuje tak zásadně spojení s okolní krajinou.

Obr. 23: Běžkařské tratě jako příklad aktivit, které Západní varianta značně omezí
Obr. 23: Běžkařské tratě jako příklad aktivit, které Západní varianta značně omezí

Pokud jste se dočetli až sem, tak máte náš obdiv. ❤️
Díky že se o věc zajímáte a snažíte se zjistit všechny informace. 👍